maandag 3 mei 2010

tuning&styling

De meeste tuners kunnen verschillende automerken onder handen nemen. Regelmatig gaat het om merken van dezelfde groep, bijvoorbeeld BMW, Honda, VW, Mitsubishi en Toyota

Veel gestylde wagens zijn de Volkswagen Golf, de Peugeot 206, de Honda CRX (Del Sol), Opel Corsa en de Seat Ibiza. Dit zijn keer op keer kleine drie- of vijfdeurs modellen. Tuning is dan ook een alternatief indien men geen geld heeft voor een dure sportwagen. Tuning is er ook bij de duurdere automerken: er zijn tuning programma's voor Maybach, Rolls-Royce, Aston Martin, Lamborghini, Nissan GT-R en dergelijke. Men kan natuurlijk ook zelf een auto tunen, om zeker te zijn dat hij uniek is. Dit bespaart ook veel geld. Onderdelen kunnen worden gekocht, zelf gemaakt, of van de sloop gehaald worden, om deze zodanig aan te passen dat ze onderdeel kunnen worden van een getunede auto.

Populaire tuningaspecten zijn spoilers, vooraan omdat de wagen dan lager bij de grond staat en achteraan voor de neerwaartse druk en de opvallendheid, muziekinstallaties, In Car Entertainment (ICE), lak en stickers zijn populaire stylingaspecten.

Ook zijn er stylers die oude wagens omzetten in de nieuwe modellen, of kleine sportwagens omzetten (alleen uiterlijk dan) in supersportwagens. Naast de zichtbare styling-onderdelen zijn er ook bedrijven die alleen de motor onder handen nemen, een voorbeeld hiervan is chiptuning. Verder is er natuurlijk ook nog veel meer aan niet zichtbare tuning, bijvoorbeeld het inbouwen van (extra) turbo's of het vergroten van de cilinderinhoud. Maar ook het verbeteren van de luchtinlaat, uitlaat en alles wat daar tussen valt is een populaire aanpassing.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten