vrijdag 7 mei 2010

Populariteit


Tuning is vooral populair onder jongere mensen. Er zijn wereldwijd duizenden bedrijven die zich gespecialiseerd hebben in tuning, deze bedrijven bieden een grote diversiteit aan pakketten,kits of onderdelen. Vooral in Duitsland en Japan is de tuning industrie groot en divers, hier zijn dan ook veel bekende tuners gevestigd.

Tunen wordt steeds meer een populair verschijnsel. Voor veel mensen is het een vaste hobby: Er kruipt bij sommigen enorm veel geld en tijd in het werk. Door deze populariteit zijn er ook veel beurzen, tentoonstellingen, evenementen, bijeenkomsten en racen in verband met het tunen van wagens.

Volgens velen is de hele tuning scene pas echt gaan bloeien nadat in 2001 het eerste deel van de film The Fast and the Furious uitkwam. Voor velen werd deze film beschouwd als "scene starter" en vele jonge mensen probeerden de helden en de auto's van die film na te bootsen. Daarna is de hype rond het tunen nooit meer weggegaan en zelfs versterkt door de komst van deel 2 (2 fast 2 furious) en deel 3 (Tokyo Drift). In 2009 wordt deel 4 van deze reeks verwacht.

Een veelgemaakte fout is dat "tuning" en "styling" hetzelfde zijn, dit is niet zo. Tuning is het goed afstellen van een apparaat.Dus hoe haal je het maximale uit je voertuig. Het is eigenlijk de Engelse benaming van het Nederlandse "opvoeren".

Stylen is meer ge-ent op uiterlijk vertoon. Dus aanpassingen welke niet tot nut zijn van het beter presteren van een auto. Het toepassen van bodykits, speciale verf, bestickering e.d. Een voorbeeld hiervan is het "cleanen". De auto ziet er anders uit, maar presteert er niet beter door.

Verwarring tussen deze twee onderdelen is begrijpelijk aangezien aanpassingen onder beide groepen kan vallen. Ter illustratie het volgende voorbeeld. Een grote spoiler zorgt voor extra neerwaartse druk. Op een zwaar opgevoerd voertuig heeft dit nut aangezien deze de extra neerwaartse druk (en dus betere grip) kan gebruiken om sneller bochten te kunnen nemen. Plaatst men echter dezelfde spoiler op een standaard auto, dan zorgt deze modificatie voor mindere prestaties, de Cw-waarde wordt verhoogd, er is geen voordeel uit de extra neerwaartse druk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten